دوشنبه - 2018 اکتبر 22 - 12 صفر 1440 - 30 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 236278
تاریخ انتشار : 26 دی 1394 14:25
تعداد بازدید : 128

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(علیهماالسلام)

بررسی روش های تعلیم و تربیت پیامبران از منظر قرآن

اسلام به عنوان یک مکتب , دارای نظام تربیتی خاص خود است . این نظام...

بانک جامع (پایان نامه سطح سه (کارشناسی ارشد)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه قاسم بن الحسن (علیهماالسلام)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما و استاد مشاور

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

بررسی روش های تعلیم و تربیت پیامبران از منظر قرآن

 

26/10/94

پریوش باقری

 

محمدحسین خوانین زاده و طاهره حسن زاده

طاهره طباطبایی امین

 

تعلیم، تربیت، ادب، انبیاء، روش ها

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

اسلام به عنوان یک مکتب , دارای نظام تربیتی خاص خود است . این نظام , تمایزات اساسی با سایر نظام های تربیتی دارد . شاخصه های روش های تربیتی اسلام که به وسیله ی انبیاء الهی به اجراء در آمده در طول تاریخ تاثیر و سودمندی خود را نشان داده زیرا آنچه از اخلاق انسانی و الهی در جوامع بشری وجود دارد برآیند روش هایی است که انبیاء بکار برده اند. تاکنون تحقیقات و مطالعات گسترده ای در این مقوله صورت گرفته است و کماکان در هر زمانی بررسی موضوع تربیت انسان ضروری به نظر می رسد . هدف پژوهش حاضر آن است که روش های تربیتی پیامبران را از منظر قرآن مورد بررسی قرار دهد . تربیت در متون دینی بر اصول خدا محوری و تعبدمداری می باشد در حالی که در نظام تربیتی غرب به دلیل عدم توجه به نقش محوری دین در زندگی , نظرات دانشمندان تعلیم و تربیت دائما در حال تغییر و دگرگونی است گاهی اصل را فرد و گاهی جامعه می دانند . در این تحقیق , روش های تربیتی انبیاء از منظر قران کریم در قالب سه شیوه از جنبه زیستی , مهارت های پرورشی و اخلاقی , بینش و گرایش و عمل مورد بررسی قرار می گیرد . بخشی از شیوه تربیتی انبیاء از جنبه از جنبه زیستی – جسمانی انسان است که در اسلام از اهمیتی بسیار , برخوردار است . بر خلاف باور برخی از فرق مدعی ترک بدن و مادیت , اسلام برای جنبه های بدنی انسان قداست قائل است . در بحث شیوه های تربیتی از جنبه پرورش مهارت های فردی به پرورش فضایل اخلاقی که یکی از اهداف مهم و والای انبیاء بوده است پرداخته و مبانی اخلاق و کرامت انسان با توجه به آیات الهی بررسی می شود و نیز به مهارت بهداشت روان و قواعد آن در اسلام و راهکارهای قران برای تامین بهداشت در فرد با دو رویکرد شناختی و رفتاری اشاره می شود . در رویکرد شناختی , ایمان به خدا و آثار آن و در رویکرد رفتاری , توجه به روابط خانواده – روابط اجتمایی و مسائل اقتصادی بررسی می گردد . در نهایت شیوه تربیتی انبیاء در سه حیطه ی بینش – گرایش و عمل , مورد بحث می باشد.

 



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :