دوشنبه - 2018 ژوئن 18 - 5 شوال 1439 - 28 خرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 236349
تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1395 10:4
تعداد مشاهدات : 70

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(علیهماالسلام)

مبانی ‏فقهی بانک‏شیر و احکام آن از دیدگاه‏مذاهب پنجگانه اسلامی

همانطور که می دانیم شیر مادر بهترین و ارزنده ترین غذا برای کودک است. شیر مادر به دلیل...

بانک جامع پایان نامه سطح سه (کارشناسی ارشد) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه قاسم بن الحسن (علیهماالسلام)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما و استاد مشاور

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

مبانی ‏فقهی بانک‏شیر و احکام آن از دیدگاه‏مذاهب پنجگانه اسلامی

 

 

15/2/95

محبوبه شیروانی

 

غلامرضا نورمحمدی و احد حسینی

 

محمدحسین خوانین زاده

 

بانک شیر، شیرخوارگی، شرایط قرابت، شرایط محرمیت، رضاع

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

          همانطور که می دانیم شیر مادر بهترین و ارزنده ترین غذا برای کودک است. شیر مادر به دلیل برخورداری از مواد معدنی و آنزیم های گوارشی و پادتن، عامل مؤثری برای حفظ سلامت و افزایش هوش نوزاد است.

            حال سوال اساسی این است که در هنگام روبرو شدن با نوزادان نیازمند به شیر (این تغذیه ارزنده) که امکان استفاده از شیر مادر خود را ندارند چه راهکاری مناسب می باشد؟ تاکنون راهکارها و برنامه های مختلفی برای پاسخ به این سوال پیشنهاد شده است. شاید قدیمی‏ترین راهکار در میان اقوام مختلف، بهره‏مندی از دایگان بوده است، اما امروزه از راه اندازی کارخانه های شیر خشک و گسترش فرهنگ مصرف آن و کسب تجربه ناموفق از این روش، مناسب ترین پاسخ در حال حاضر راه اندازی بانک شیر باشد. البته نمی توان منکر این مسئله شده که امروزه راه اندازی بانک شیر به یکی از چالش های مهم پیش روی مدیران نظام سلامت تبدیل شده است. گرچه راه اندازی بانک شیر یکی از مهمترین موضوعات نوظهور در حوزه سلامت نوزادان و کودکان می باشد اما با وجود مخالفت برخی افراد، نهادها و دیدگاه های دینی برخی مذاهب، هر روز دامنه آن گسترش می یابد و این پدیده به سرعت وارد زندگی بشر شده است. گرچه در ظاهر ممکن است اینطور به نظر رسد ولی نه تنها این اقدام غیراخلاقی نیست بلکه امری بدیهی و طبیعی است در صورتیکه انگیزه اهدا کنندگان انسان دوستانه و الهی باشد مادران اهداکننده شیر به دلیل کمک به یک شیرخوار یا مادر او احساس بسیار خوبی خواهند داشت و با این کار پاداش اخروی را نصیب خود خواهند نمود. اما اشکالی که در این زمینه از سوی مذاهب اهل سنت مطرح گردیده، مجهول بودن زنان و مادرانی است که شیر خود را اعطا می کنند. به همین دلیل تشخیص اینکه کدام طفل از کدام فرد تغذیه شده است و دانستن مادر حقیقی آنها امکان پذیر نمی باشد و احتمال هرج و مرج و به هم ریختن نسب بوده و به اصطلاح منجر به اختلاط انساب خواهد شد. به همین دلیل برخی نیز این اقدام را نمی پسندند و خواستار برخورد با این اقدام هستند و مخالفان این اقدام از دیدگاه خود استدلالاتی را به لحاظ فقهی بیان کرده اند که شاید از مهمترین آنها، ایجاد و گسترش مبهم رابطه قرابت رضاعی و محرمیت رضاعی باشد. لکن در لسان شیعه، به دلیل عدم جمع شدن تمامی شرایط محرمیت رضاعی، استفاده از این شیرها را جایز دانسته و این بانک ها را موجب نشر حرمت نمی دانند.

            ولی به دلیل اینکه موضوع راه اندازی بانک شیر به درستی و دقت کافی از لحاظ فقهی مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته است، گسترش مبهم انساب غیر مجاز دانسته شده، اسلام این پدیده را زیر سوال برده است. ولی اینکه پدیده راه اندازی بانک شیر از لحاظ فقهی جایز است و یا به کلی محکوم شده است. این تحقیق در صدد بررسی آن بوده تا با مطالعه این نوشتار به یک نظر واحد در این زمینه دست یافته و تحلیل فقهی صحیح از این مسئله داشته باشد.

 

 



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :