دوشنبه - 2018 ژوئن 18 - 5 شوال 1439 - 28 خرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 236365
تاریخ انتشار : 2 تیر 1395 11:37
تعداد مشاهدات : 59

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(علیهماالسلام)

تحلیل و بررسی فلسفه نبوت در مکتب اهل بیت(علیهم السّلام)

بحث از ضرورت بعثت، مسأله­ای است که از دیر­باز مورد مناقشه قرار گرفته، به طوری که...

بانک جامع پایان نامه سطح سه (کارشناسی ارشد) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه قاسم بن الحسن (علیهماالسلام)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما و استاد مشاور

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

تحلیل و بررسی فلسفه نبوت در مکتب اهل بیت(علیهم السّلام)

 

2/4/95

فهیمه سادات حسینی رهقی

محمدحسین فضائلی و ابوالقاسم مستشاری راد

عزالدین رضانژاد

 

فلسفه نبوت، ضرورت بعثت، اهل بیت

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

خداوند برای انسان تمام زمینه­های رشد و کمال را فرو فرستاده، تا بشر بتواند به وسیله پیروی از فرستادگان الهی به مقام خلیفه اللهی برسد. اما بحث از ضرورت بعثت، مسأله­ای است که از دیر­باز مورد مناقشه قرار گرفته، به طوری که گروه­هایی همانند براهمه و عده­ای از غرب تنها عقل را برای به سعادت رساندن بشر کافی دانسته و وجود انبیاء الهی را بیهوده برشمرده­اند، و اشاعره نیز به جهت عدمِ قبولِ حُسن و قُبح عقلی منکر ضرورت عقلی بعثت شده و آن را تنها جایز می­دانند. اما گروه­های مختلفی از جمله متکلمین معتزلی، ماتریدی و امامیه که قائل به حسن و قبح عقلی می­باشند به چنین شبهاتی پاسخ داده و وجود انبیاء را لطف خداوند حکیم به بندگان دانسته­اند، اما رجوع به دیدگاه جامع و کامل اهل­بیت که وارثان علم و مفسران تعالیم انبیاء از دید شیعه و سُنّی هستند، می­تواند راهگشا به سمت هدایت باشد. اهل­بیت ضرورت بعثت انبیاء را اثبات می­نمایند، چرا که وجود خداوند را امری مسلّم دانسته و ارتباط او با خلق را واجب، اما چون انسان مادی را قادر به رؤیت خداوند نمی­دانند وجود انبیاء را در بین بشر ضروری بیان می­کنند، تا خداوند حکیم از طریق آنان با خلق ارتباط برقرار نماید و به راه راست هدایت کند. ایشان بعد از بیان ضرورت بعثت، فلسفه و علت وجوب وجود انبیاء را موارد گوناگونی معرفی می­نمایند، که در دو حوزه فردی و اجتماعی می­توان سامان داد. در حوزه فردی به وفاداری به پیمان فطرت، هدایت به راه صحیح و غیره اشاره می­نمایند و در حوزه اجتماعی به تثبیت توحید و اجتناب از طاغوت، اصلاح جامعه و غیره اشاره نموده­اند. البته باید دانست پیروی از آموزه­های انبیاء سبب فلاح و رستگاری بشر در گذشته، حال و آینده می­گردد، چرا که فطرت بشر با گذشت زمان تغییر نخواهد کرد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :