يکشنبه - 2018 دسامبر 16 - 8 ربيع الثاني 1440 - 25 آذر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 236379
تاریخ انتشار : 23 شهریور 1395 12:3
تعداد بازدید : 127

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(علیهماالسلام)

غصب و راههای جبران خسارت آن در فقه امامیه و حقوق ایران

غصب در فقه و حقوق ایران به معنی استیلا بر حق دیگری به نحو عدوان...

بانک جامع پایان نامه سطح سه (کارشناسی ارشد) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه قاسم بن الحسن (علیهماالسلام)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما و استاد مشاور

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

غصب و راههای جبران خسارت آن در فقه امامیه و حقوق ایران

 

23/6/95

سمانه رسولی نژاد

حسن خداوردیان و مرضیه سادات هاشمی علیاء

سید مرتضی موسوی خراسانی

غصب،تصرف، مالکیت، ادله، مال

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

غصب  در فقه و حقوق ایران به معنی استیلا بر حق دیگری به نحو عدوان (ماده ٣٠٨ قانون مدنی) که در قانون و فقه به یک شکل مطرح شده اند. در منابع فقهی و حقوق مدنی ایران آمده که شخصی که به عنوان غاصب مال شناخته شده است ، از لحاظ حقوقی ضامن عین آن است و در صورت تلف یا نقص مال در برابر مالک، مسؤول است و تردیدی در این خصوص نیست که باید پاسخگو باشد؛  لیکن در مورد ضمان غاصب نسبت به مال مغصوب، در منابع فقهی اختلاف نظر وجود دارد. برخی غاصب را ضامن منافع مال مغصوب نمی دانند؛ اعم از اینکه این منافع، متصل یا منفصل باشد. برخی دیگر، غاصب را ضامن منافع منفصل میدانند، نه متصل. بعضی از فقها نیز غاصب را ضامن منافع منفصل یا متصل مال میدانند. در مورد مبنای ضمان غاصب نسبت به منافع نیز بین فقهایی که غاصب را ضامن میدانند، اختلاف عقیده وجود دارد. در این تحقیق ضمان غاصب نسبت به منافع مال مغصوب در فقه اسلامی ( اهل سنت و فقه امامیه ) و حقوق مدنی ایران به همراه مبنای این ضمان بررسی میشود.  اثبات خواهیم کرد که غاصب براساس قواعد ضمان ید و اتلاف، ضامن منافع متصل و منفصل مال میباشد.

 



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :